Overweeg je leraar te worden? Dat kan bij ons op de volgende manieren. Kies jouw situatie en wat bij je past.
  • Ik zit op de middelbare school

Zit je op de middelbare school en wil je leraar worden? Dan heb je bij ons de volgende mogelijkheden:

• Universitaire Pabo van Amsterdam
      De opleiding bestaat uit een dubbele bachelor, gericht op het basisonderwijs in Amsterdam en andere grote steden. Na afronding van deze Academische Pabo ontvang je twee diploma's: de hbo-bachelor leraar basisonderwijs (Bachelor of Education) en de wo-bachelor Pedagogische wetenschappen (Bachelor of Science, BSc).
      Naar de Universitaire Pabo van Amsterdam

• Minor Educatie
      Door het volgen van een minor tijdens je bachelor oriënteer je je op het leraarschap.
      Als je de minor Educatie hebt gedaan, krijg je bij het afronden van je bachelor een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid voor onderbouw havo-vwo en vmbo-tl.
      Naar de minor Educatie

• Master Educatie en Communicatie in de Taal- en cultuurwetenschappen
      Na het behalen van je bachelor kun je kiezen voor een geïntegreerd programma van twee jaar, waarbinnen je zowel een master in jouw vakgebied als de universitaire lerarenopleiding volgt. Na afronding ontvang je een een masterdiploma met een eerstegraads lesbevoegdheid, waarmee je mag lesgeven in alle klassen van de havo en het vwo; het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs; het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie; het praktijkonderwijs.
      De master Educatie en Communicatie wordt aangeboden voor Nederlands, Engels, Frans, Duits en Geschiedenis. In een later stadium zullen andere schoolvakken aan dit aanbod worden toegevoegd.
      Naar de master Educatie en Communicatie

• Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs
      Na je vakinhoudelijke master kun je kiezen voor een tweede master van een jaar. Na afronding van deze opleiding ontvang je een eerstegraads lesbevoegdheid, waarmee je mag lesgeven aan alle klassen van de havo en het vwo; het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs; het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie; het praktijkonderwijs.
  • Ik zit in de bachelor
    • Minor Educatie
      Naar de minor Educatie

• Master Educatie en Communicatie in de Taal- en cultuurwetenschappen
      Naar de master Educatie en Communicatie
  • Ik zit in de master
    • Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs
      Na jafronding van je vakinhoudelijke master (of doctoraal) kun je kiezen voor een tweede master van een jaar in voltijd of twee jaar in deeltijd. Na afronding van deze opleiding ontvang je een eerstegraads lesbevoegdheid, waarmee je mag lesgeven aan alle klassen van de havo en het vwo; het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs; het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie; het praktijkonderwijs.

• Major Teaching
      Als je aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de UvA een tweejarige masteropleiding volgt, dan kun je de lerarenopleiding als Major Teaching doen in het tweede jaar van je master.
      Naar de informatie over het Major Teaching-traject

• Combitrajecten Wiskunde
      Je maakt een combinatie met een baan als junior docent bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de UvA, een promotie of een baan in het bedrijfsleven.
      Je schrijft je in bij de UvA voor de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in deeltijd.
      Naar de informatie over de combitrajecten Wiskunde
  • Ik ben afgestudeerd/ik ben al aan het werk

Ben je al aan het werk en speel je met het idee om leraar te worden? Begint het te kriebelen als je nadenkt over hoe je jouw kennis en ervaring kan overbrengen op jongeren? Of werk je al in het onderwijs en wil je méér?

De UvA biedt interessante programma’s aan voor mensen die al een bachelor of master op zak hebben. Hieronder vind je alle mogelijkheden:

• Aan de Slag voor de Klas
      Aan de Slag voor de Klas is een mid-career-opleiding tot eerstegraads leraar in een van de bèta-tekortvakken: Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde of Informatica. De opleiding is bedoeld voor professionals met minimaal 10 jaar ervaring in het bedrijfsleven of de publieke sector die een (gedeeltelijke) carrièreswitch zoeken, en een (deeltijd-)baan als leraar in het voortgezet onderwijs ambiëren.
      Naar alle informatie over Aan de Slag voor de Klas

• Educatieve Module
      Je behaalt hiermee een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid: onderbouw havo/vwo en vmbo-tl.
      Deze Educatieve Module omvat hetzelfde onderwijsprogramma als de minor Educatie voor (bachelor)studenten.
      Naar alle informatie over de Educatieve Module

• Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs
      Als je beschikt over een afgerond doctoraal of masterdiploma, kun je kiezen voor een tweede master van een jaar. Na afronding van deze opleiding ontvang je een eerstegraads lesbevoegdheid, waarmee je mag lesgeven aan alle klassen van de havo en het vwo, in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, het praktijkonderwijs.
      Naar de masters Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs

• Zij-instromer in Beroep (ZIB)
      Je kunt het opleidingstraject van de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (ook) volgen als contractstudent. Het tempo van het ZIB-traject is afhankelijk van de uitkomst van het assessment en duurt maximaal 2 jaar.
      Naar alle informatie over ZIB-traject

• TeachForAmsterdam
      Je combineert je baan in de IT met een opleiding tot leraar.
      Naar alle informatie over TeachForAmsterdam

• Combitrajecten Wiskunde
      Naar alle informatie over combitrajecten Wiskunde
"Wat er zo leuk is aan werken in het onderwijs? De passie voor je vak, gecombineerd met de uitdaging die passie over te brengen aan tieners. Samen met je collega’s help je hen zich voor te bereiden op de toekomst."

Jacobijn Olthoff, opleidingsdirecteur Interfacultaire Lerarenopleidingen